Beszámoló - REBECCA a Szegedi Szabadtéri Játékokon 2025-ben
Kelt: 2026.07.28
A 2024-es évad nyári szuperprodukciója 2025-ben ismét ámulatba ejtette a Dóm tér nézőit: visszatért a Rebecca.
Megújult szereposztással várta az érdeklődőket a Szegedi Szabadtéri Játékok világszínvonalú szuperprodukciója. A tavalyi bemutató és közönségsiker után idén két hétvégén, összesen hat alkalommal tárult fel Manderley kastélyának titokzatos világa ismét frenetikus sikerrel.
Egy világszínvonalú előadás krónikája...
A 2024-es évad nyári szuperprodukciója 2025-ben is két hétvégén, hat alkalommal ámulatba ejtette a Dóm tér nézőit: visszatért a Rebecca, a Grammy-díjas Sylvester Lévay és Michael Kunze nagyszabású musicalje a nyári, szabadtéri színházi élet fellegvárába, Szegedre.
Megújult szereposztással várta az érdeklődőket a Szegedi Szabadtéri Játékok saját produkciója. A tavalyi bemutató és közönségsiker után idén két hétvégén, összesen hat alkalommal tárult fel Manderley kastélyának titokzatos világa.
A történetben a múlt század harmincas évek Angliájának luxusban fuldokló, patinás eleganciája áll szemben a szőnyeg alá söpört sötét titkokkal, a tenger vészjósló morajával, a merev házon belüli hagyományokkal. Manderley nem csak egy ház, hanem egy lelkiállapot is, ami megbéklyózza örökösei életét.
Az eseményeket a darab főhőse, egy naiv, fiatal nő, „Én” elmeséléséből ismerhetjük meg. A névtelenséget választó „Én” az amerikai nagyvilági dáma, Mrs. Van Hopper társalkodónőjeként érkezik egy francia szállodába. Itt ismerkedik meg a tőle idősebb, végtelenül sármos, de kissé rideg Lord Maxim de Winterrel, akinek felesége, Rebecca rejtélyes módon vesztette életét. Rövid udvarlás után a fiatal nő lesz az új Mrs. de Winter, férjével pedig beköltöznek Maxim vidéki házába, a legendás Manderley-be, amely az első perctől kezdve rideg és barátságtalan „Én” számára. Úgy érzi, hogy Rebecca szelleme a ház minden szegletében nyugtalanítóan jelen van. A házvezetőnő Rebecca iránti megszállottsága sem könnyíti meg a helyzetét. „Én” nem hiába érzi úgy, hogy Mrs. Danvers minden lépését figyeli, miközben a régen elhunyt feleséget magasztalja a végtelenségig. Férje Maxim is egyre különösebben és távolságtartóbban viselkedik vele. A helyzet egyre csak romlik, mikor megtalálják a vízbe fúlt Rebecca holttestét, és újra elkezdik vizsgálni a néhai Mrs. de Winter halálának körülményeit…
A 2025-ös nyári Szegedi Szabadtéri Játékok kiemelkedő előadása a tavalyi évhez hasonlóan ismét a Rebecca, de már egy sokkal érzelemgazdagabb, dinamikusabb előadást élvezhetett a nagyközönség. Míg a 2024-es előadás az alapvető emberi tulajdonságok, érzelmek megmutatására törekedett, addig a mostani hat előadást, ha jellemezni kellene, olyan volt, mint egy színes festmény, ahol a festő a palettán nagyon sok színből kever ki egy csodálatos képet. A darab, Béres Attila rendezése mostanra érett be igazán.
Mindegyik művész karaktere szerint az egyénre jellemző, legmeghatározóbb sajátosságot domborította ki művészi kifejező eszközének csillogtatásával.
Gubik Petra „Én” szerepében finoman ábrázolta az ártatlan, kissé esetlen fiatal nőből a tragikus felismerés hatására hirtelen felnövő, lelkileg megkeményedett, erős, határozott nőt. Alakításával tökéletes ívet rajzolt hogyan vált a naiv fiatal teremtés, a félszeg szürke kis verébből a szerelem erejével felvértezve harcos amazonná. Amikor megtudja az igazságot Rebecca haláláról onnantól kezdve teljesen megváltozik a személyisége. Rájön, hogy ő férje egyetlen támasza, szerelmükért erősnek kell maradnia. Gubik Petra ebben a szerepben is bizonyította milyen fantasztikus drámai színésznő. Gyönyörűen, végtelenül kifejezően mutatja meg a naív hősnő egyszerű, tiszta lelkét, de ami ebben a fiatal, törékeny teremtésben lenyűgözi a nézőt, az játékának végtelen drámai ereje. A darab során a közönség ezt akkor érzi át igazán, amikor a házvezetőnő hipnotikus befolyásolása hatására szinte már önkívületi állapotban majdnem az öngyilkosságot választja a hátborzongató erkély jelenetben. Petra minden porcikájával játszik. Fantasztikus arcjátéka, testtartása, mozdulatai, a valódi könnyek, a határozatlanság, a kétségbeesés, a félelem, melyet felvált az erő, a harciasság a határozottság, a küzdeni akarás tűzön-vízen át. Gubik Petra fantasztikusan éli, átéli a fiatal nő a szerepét.
Dolhai Attila Maxim de Winter szerepében most sokkal impulzívabb, féktelen, lobbanékony, egy igazi érett férfi karakterét láttatja, aki gyorsan, ösztönösen, a hirtelen fellépő érzelmei hatására cselekszik. Londonból visszatérve a csónakháznál, amikor Én a vitorlásról kezdi faggatni, fokozatosan, szinte tébolyodottan belelovalja magát a teljes kétségbeesésbe. Hangjával, játékával frenetikus hatást gyakorolva a közönségre. Szerepformálásának csúcspontja a Jégmosoly című dala, amelyben pár perc alatt döbbenetes érzelmi skálát jár be, székbeszegezve vele a teljes közönséget. Az illúzióteremtés nagymestere.
Olyan féktelenül, szemléletesen meséli el a tragédiába fulladó este minden pillanatát, a saját érzelmeit, keserűségét besűrítve a dalba, hogy a néző szinte percről percre vele éli át, szinte a szemünk elé idézi a tragédiát megelőző viaskodást. Maxim de Winterként a tavalyi előadásokhoz képest Attila most sokkal színesebb, szenvedélyesebb karaktert formál. Sokkal hangsúlyosabban rajzolja meg a szenvedély minden formáját: a lelki szenvedést, rettegést, a félelmet, a vívódást önmagával, a ridegséget, csak úgy, mint a kezdeti óvó szeretetet, odafigyelést, törődést, majd a szerelem fellobbanását. Igazi érzelmi hullámvasút, amin utazik vele a nagyérdemű. Árnyalt játékával fantasztikusan ábrázolja a karakter lelkiállapotát.
Mrs. Danvers szerepében Janza Kata most még félelmetesebb alakot varázsolt a néző elé. Drámai erővel építette fel a házvezetőnő rideg, ijesztő karakterét. Amikor előadásában felcsendül a darab egyik ikonikus dalává vált „Rebecca”, az embert a hideg is kirázza, olyan érzése van, mintha szellemidézés történne épp. Gallusz Nikolett ugyanebben a szerepben visszafogottabb, másképp nyomasztó. Míg Janza Kata házvezetőnője hipnotikus, dermesztő jelenség, addig Nikolett karakter ábrázolása Mrs. Danvers Rebecca elvesztése miatti fájdalmát, végtelen gyászát hangsúlyozta ki elementáris erővel.
Frank Crawley szerepében Bálint Ádám a darab egyik legszerethetőbb alakja megfontolt, igaz, támogató barátként. Szaszák Zsolt finoman jeleníti meg a történet koronatanújának, a féleszű Bennek rettegését. Rebeccatól és annak visszatérésétől való félelme bizalmatlanná teszi minden emberrel az egyébként is gyengeelméjű fiatalembert. Az ő elejtett félszavaiból sejtjük meg először Rebecca valódi természetét. Szaszák Zsolt finoman ábrázolja egy fogyatékos ember félelmét, a felnőtt férfi gyermeki énjét.
Az idei szereposztás még erősebbé vált az új beállóknak köszönhetően:
Edythe van Hopper szerepében az első három előadásban Udvaros Dorottya betegsége miatt Bordás Barbara brillírozott, akinek mindössze három nap állt a rendelkezésére a szerep betanulására. Barbara fantasztikus hangokkal, finom humorral, nagyszerűen ábrázolta Edythe van Hoppert, egy elkényeztetett úrinőt a nézők elé varázsolva. Udvaros Dorottya egy harsány, szabadszájú nagyvilági nőkét ábrázolta az amerikai nőt, sajátos humorral megtűzdelt beszólásokkal.
Beatrice Lacy szerepét ebben a hat előadásban Füredi Nikolett nagyon szerethetően alakította, tökéletesen ábrázolva a karakter kettős szerepét. Egyrészt ő volt az aggódó testvér, fantasztikus hangokon megénekelve a bátyja vállára nehezedő terhet apjuk halála után. Ő volt a kedves rokon is, aki végtelen humorral irányítja párja minden gondolatát. Férjét Giles Lacyt a 2024-es évben is Gömöri Krisztián a Szegedi Nemzeti Színház tagja alakította fantasztikus humorral. Egy igazi kujon, tréfás kedvű, minden huncutságra, mások ugratására kész papucsférjet varázsolva a közönség elé.
Jack Favellt Rebecca unokatestvérét és szeretőjét ebben a szériában Szőcs Artur keltette mesterien életre. Fantasztikusan formálta meg a pénzéhes, behízelgő modorú, visszataszító alakot. Rideg, számító, annyira undorító pasast keltett életre a színpadon, hogy az már szinte szerethető volt. Nagyszerűen hozta a figurát.
Julyan Ezredes szerepében Barnák Lászlót a Szegedi Nemzeti Színház és Szegedi Szabadtéri Játékok főigazgatóját láthatta ismét a nagyközönség, aki a darabban betöltött szerepe mellett a színpadról is kézben tartotta az eseményeket a július 26. este lezúdult hatalmas eső közepette. A Szegedi Szabadtéri Játékok Általános Szerződési Feltételei között szerepel: Többfelvonásos darabok esetében, ha az előadás az első felvonást követően megszakad, az előadást megtartottnak tekintik.
Barnák László hatalmas empátiával képes volt annak a négyezer embernek az érzelmeit megérteni és átérezni, akik aznap este erre az előadásra vártak, a zord időjárás ellenére sem hagyta, hogy a közönség csalódottan távozzon.
Az előadás után egy lelkes néző így írt erről a különleges estéről:
„Az eső esett… de senki sem mozdult. Tegnap este valami egészen különleges történt a Szegedi Szabadtéri Játékokon. A Rebecca előadása négy szünettel zajlott le az eső miatt – de a közönség nem tágított. Maradt. Várt. És szeretett. Mert ez az este több volt egy musicalnél. Ez egy igazi színházi csoda volt, amit együtt éltünk át, művészek és nézők. A tapsvihar, ami a végén felzúgott, nemcsak elismerés volt, hanem hála is ezért az élményért.”
Minden elismerés, tisztelet és köszönet ezért az élményért Barnák Lászlónak és a Szegedi Szabadtéri Játékok valamennyi akkor ott dolgozó munkatársának.
Hála és köszönet a művészeknek, akik bőrigázva hatalmas erőfeszítéssel tették szebbé, frenetikus élménnyé ezt az estét. Hatalmas köszönet az Ensemble valamennyi résztvevőjének, a Szegedi Szabadtéri Játékok zenekarának, énekkarának és valamennyi a darabban szereplő statisztának.
Fantasztikus széria volt ismét a Rebecca a Szegedi Szabadtéri Játékokon, melyet a közönség visszavár 2026-ban ismét.
Írta: Kókainé Ibolya
Fotók: Szegedi Szabadtéri Játékok
Amikobea
SZEREPOSZTÁS:
„ÉN” – GUBIK PETRA
MAXIM DE WINTER – DOLHAI ATTILA
MRS. DANVERS –GALLUSZ NIKOLETT - július 18., 20., 26.
MRS. DANVERS – JANZA KATA - július 19., 25., 27.
FRANK CRAWLEY – BÁLINT ÁDÁM
BEN – SZASZÁK ZSOLT
EDYTHE VAN HOPPER – BORDÁS BARBARA - július 18., 19., 20.
EDYTHE VAN HOPPER – UDVAROS DOROTTYA - július 25., 26., 27.
BEATRICE LACY – FÜREDI NIKOLETT
GILES LACY – GÖMÖRI KRISZTIÁN
JACK FAVELL – SZŐCS ARTUR
JULYAN EZREDES – BARNÁK LÁSZLÓ
HORRIDGE – BOROVICS TAMÁS
FRITH – KOCSIS TAMÁS
ROBERT – KÁROLYI KRISZTIÁN
MRS. RUTHERFORD – DOBOS KATALIN
CLARICE – BOROVICS ANNA
Közreműködnek továbbá: –
a Szegedi Szabadtéti Játékok tánckara, zenekara, külső énekkara és statisztái.
ALKOTÓK
Pirotechnika – STEINER IVÁN
Külső karvezető – TALETOVICS MILÁN
Zenei asszisztens – Fülöp Dániel Erik
Súgó – JÁNOSKA ZSUZSA
Főügyelő – Király Anna
Jelmezasszisztensek – HUGYECZ ÁGNES, OROSZ DIANA, MERÉSZ MAGDOLNA
Díszlettervező munkatársa – KOVÁCS ALÍZ
Koreográfus asszisztens – SZŰTS RITA
Rendezőasszisztensek – ANGYAL MÁRTA, STAHL-BOHUS HANNA
Magyar szöveg – MÜLLER PÉTER „SZIÁMI"
Világítástervező – BÉRES ATTILA
Hangmérnök – DITZMANN TAMÁS, FARSANG ÁRON
Visual – MADARÁSZ „MADÁR" JÁNOS
Jelmeztervező – VELICH RITA
Díszlettervező – HORESNYI BALÁZS
Koreográfus – TIHANYI ÁKOS
Zenei vezető és karmester – BOLBA TAMÁS
Rendező – BÉRES ATTILA
Kapcsolódó hírek: